Zo haal je het beste uit je home-office: dit zijn de drie gouden regels van het thuiswerken.
Voor sommigen is thuiswerken alleen iets dat echt moet als de verwarmingsmonteur langskomt, anderen hebben elke week een “pappadag” en voor weer een ander deel is het dagelijkse routine.
Maar hoe zorgen we ervoor dat we in ons eigen huis ook echt effectief werken? En kan de communicatie met collega’s beter nu we steeds vaker af en toe thuiswerken?
Uit alle “tips and tricks” die de experts geven, kunnen we drie hoofdzaken destilleren: De drie gouden regels van het thuiswerken.
De drie gouden regels van het thuiswerken
1. Zorg zelf voor een arbo-proof werkhouding
Bij flexibel zijn hoort ook zelf bepalen waar en hoe je werkt. Daarmee staat het thuiswerken in schril contrast tot het gereguleerde kantoorwerk. De werkplek die op kantoor tot in de kleinste puntjes is afgesteld op de arbowetgeving, verruil je thuis soms iets te snel voor een “relaxte” houding achter de laptop.
Werkgevers hebben minder zicht op hoe hun personeel er thuis bijzit. Daarom wordt de verplichting van de werknemer om thuis zelf voor een veilige werkplek te zorgen steeds belangrijker, zo heeft ook de Nederlandse overheid wel gezien. Het gaat dus steeds vaker om je eigen verantwoordelijkheid nemen. Zorg dat je weet wat er nodig is en hoe je zelf voor een goede werkplek zorgt, je baas zal je daar meestal wel bij willen helpen.
Koop een goede bureaustoel, een bijpassend goed bureau en zorg voor de juiste hoogte van je scherm. Vooral aan dat laatste schort het nogal eens, want huiswerken doe je vaak op de laptop. Met een los toetsenbord, muis en een laptopstandaard kom je al een heel eind.
2. Houd een strakke werkdiscipline
Goed zitten en op een professionele manier aan je werkhouding werken, helpt ook bij het houden van discipline. Het voordeel van thuiswerken lijkt misschien dat er geen collega’s zijn om je af te leiden, maar thuis zijn er weer andere dingen waardoor je afgeleid kunt raken.
Een groot risico is dat je thuis nooit lekker in je werkritme komt, omdat je niet in een echte werkomgeving zit. Kleed je aan alsof je naar kantoor gaat, werk je normale uren en richt een werkplek in als kantoor, zijn de meest voorkomende tips om ervoor te zorgen dat je productief blijft.
Als je thuis werkt, is de grootste valkuil dat je klusjes in huis gaat doen. Die zijn toch zo gedaan, is vaak de gedachte. Maar om gedisciplineerd te kunnen blijven werken, is het beter om thuiswerken en huishoudelijke beslommeringen gescheiden te houden. Wil je toch werken en het huishouden doen zonder in te boeten aan discipline? Plan dan pauzes in voor bijvoorbeeld het vullen van de wasmachine of droger.
3. Leer effectief communiceren
Onderdeel van je discipline is ook de communicatie met collega’s. Ervoor zorgen dat je elkaar goed begrijpt, is de derde regel voor effectief thuiswerken. Er zijn talloze chatapps, er is het intranet en je hebt natuurlijk e-mail, maar zorg dat je ook weet hoe je daar gebruik van maakt en bedenk dat je collega misschien veelvuldig via een ander kanaal communiceert dan jij.
Let er daarnaast op dat verschillende “generaties” werknemers anders met elkaar communiceren.
Als bedrijf of afdeling is het beter om te kiezen voor een technische oplossing die bij jullie manier van communiceren past. Het helpt als je werkgever zorgt dat de IT-afdeling op de hoogte is van de communicatiecultuur op afdelingen en zo zorgt voor de juiste technische tools.
Ook helpt het als de werkgever de communicatie zo inricht dat koplopers ervoor zorgen dat anderen kunnen meekomen in het online samenwerken. Dit voorkomt dat iemand mist wat er speelt en het wiel opnieuw uitvindt.
Een kantoor blijft een ontmoetingsplek
Hoe goed thuiswerken ook gaat, het is niet overbodig om af en toe langs te gaan op kantoor. Daarmee houd je de communicatie levend en kun je af en toe face-to-face afstemmen hoe je met elkaar zou willen werken. Dat voelt voor veel mensen toch net iets beter. Schroom dus niet om te zeggen dat je af en toe ‘in het echt’ wil afspreken.
Voor Frank Janssen, oprichter en eigenaar van Frankwatching, was thuiswerken een haast natuurlijke keuze. Zijn bedrijf is gevormd rondom zijn marketingwebsite en alle werknemers konden eenvoudig remote werken. Toch heeft ook hij uiteindelijk de keuze gemaakt om een kantoor in gebruik te nemen. Juist om de sociale contacten te behouden.
Volgens Janssen kunnen verschillende teams zo makkelijker ideeën uitwisselen. Bovendien is een kantoor natuurlijk een fantastische plek om relaties te ontvangen. Met een aantal vuistregels kun je effectief thuiswerken, maar af en toe in levenden lijve afspreken met collega’s om het een en ander af te stemmen, blijft een must.
Bron: Business Insider
Datum: 02-09-2019